Mijn microcosmos

Onze oude huis

Posted on: 22 januari 2008

We zijn indertijd verhuisd van een oud klein huisje naar een nieuwbouw. Ik was toen ongeveer 10 jaar en verhuizen was ongelofelijk spannend, ookal was het letterlijk maar een straat verder. Het nieuwe huis was fantastisch en toch heb ik alleen maar positieve herinneringen aan het oude huisje, waarschijnlijk omdat mijn ma alle miserie moest oplossen en wij kleine koters er niet echt een oog voor hadden dat er überhaupt miserie was. Een beschrijving zodat jullie je een beetje kunnen inleven :

  • Er was geen stromend water, we hadden wel een pomp buiten maar de laatste 2 jaar dat we daar woonden was ook die stuk. Mijn ouders hebben liters water aangesleept van bij mijn grootmoeder die wat verder in de straat woonde.
  • Er was natuurlijk ook geen WC binnen, de WC (zonder spoeling natuurlijk want er lag geen waterleiding) was buiten en in de winter vroor het deksel wel eens vast aan de bril. Brrr dat was koud en vooral niet fijn als je heel dringend moest.
  • Op de ramen hadden we in de winter steeds mooie ijsbloemen.
  • De vloer lag een beetje schots en scheef wat volgens mijn ma het dweilen er niet makkelijker op maakte.
  • De verwarming bestond uit een mazoutvuur in de woonkamer, de rest van het huisje bleef koud.
  • In de winter sierden de ijsbloemen niet alleen de ramen maar ook het plafond. Als het dooide moest mijn ma af en toe het plafond dweilen anders druppelde het teveel binnen. Moeder die het plafond dweilt, uit noodzaak, dat beeld blijft je wel bij moet ik zeggen.
  • Het huisje was zo vochtig dat onze kleren in de kleerkast beschimmelden.
  • De elektriciteit was zo zwak dat je de frigo moest uittrekken als je iets wou bakken in het oventje, anders sprongen de “plons” of de zekeringen zoals men dat met een mooi woord zegt.
  • De tuin was prachtig ! Bloemetjes, een jonge eik, een gigantisch grote hoogstam appelboom (de appeltjes waren niet te eten maar het was wel een pracht van een boom), en een al even grote en mooie perenboom.
  • Koken gebeurde op gas die aangevoerd werd in van die blauwe gasflessen. cottage.jpg

Toen vond ik het allemaal fantastisch ginder in dat huisje, nu heb ik een immense bewondering voor mijn ouders die het toch 10 jaar in zo’n omstandigheden hebben volgehouden, met kinderen erbij. Muzzle en ik wonen nu ook in een oud huis maar wow zo’n luxe dat we hebben in vergelijking met wat m’n ouders toen maar hadden! Stromend water ! Een droog huis ! Verwarming in meerdere kamers! Een WC binnen ! “Wees blij met wat je hebt” is echt wel van toepassing als je ziet van waar we -nog niet eens zo lang geleden- komen.

Geef een reactie

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

