Mijn microcosmos

Sex appeal

Posted on: 9 juni 2008

Je kent ze wel, zo van die figuren met sex appeal. Nu heb ik daar over het algemeen weinig tot geen last van : Brad Pitt, George Clooney, dichter bij huis Kurt Rogiers of Frank Galan voor de dames op leeftijd, ze zeggen me allemaal niets. Ik zal wel niet representatief zijn. En de laatste plaats waar ik een man met een sexy uitstraling zou verwachten is op een samenkomst rond OSS.

Ik kies me daar een plaatsje in de aula en nog voor de eerste spreker aan zijn presentatie begint springt er toch al iemand in het oog. Blijkt dat de man in kwestie spreker 2 blijkt te zijn. De inhoud van zijn keynote – het snowflake effect- was uitermate interessant, het werd boeiend gebracht en ook de ogen werden verwend (en dan doel ik níet op de ppt). Mochten er meer proffen computerwetenschappen als hij rondlopen, dan zou het aantal vrouwelijke studenten in deze richting exponentieel stijgen, daar ben ik zeker van.

Als hij me dan later op de dag aanspreekt bent ik te zeer van slag om een deftig antwoord te geven. Bij deze hier dan maar. Hoewel ik vermoed  dat ik niets zal aanbrengen wat u nog niet wist. Als het gaat om de keuze tussen OSS en een commercieel product dan zijn er voor mij 2 hoofdredenen om voor OSS te kiezen. Ik ga er hier gemakshalve van uit dat de beide programma’s evenveel te bieden hebben.

De eerste reden gaat om het “free software” principe. Free gaat hier niet om de financiële kant van de zaak, het is free zoals in “a free mind” en niet zoals in “free beer”. Hoewel de content vanzelfsprekend je eigen intellectuele eigendom blijft zou ik dit toch niet graag gehost zien door een commerciële partner. Hoewel je waarschijnlijk voldoende garanties rond de oren geslagen krijgt, ben ik toch gesteld op dit stukje onafhankelijkheid.

De tweede reden die ik wil aanstippen gaat weldegelijk over het financiële plaatje. OSS is natuurlijk niet gratis, voor niets gaat de zon op maar daar blijft het dan ook bij. There’s no such a thing as a free meal. Voor hetzelfde budget dat je aan een commercieel product spendeert, kan je de OSS (laten) aanpassen aan je eigen wensen en noden. Nu kan je dat als grote klant van een commercieel pakket waarschijnlijk ook wel maar ook daar hangt ongetwijfeld een prijskaartje aan. Als je ziet welke grote spelers er internationaal kiezen voor OSS dan vraag ik me af of we hier in Vlaanderen dan zo bekrompen zijn om er van uit te gaan dat duurkoop ook wel beterkoop moet betekenen. Soms zijn we een bang en conservatief volkje.

Er zijn nog tal van andere redenen -goede en minder goede- te bedenken waarom je voorkeur naar OSS  kan uitgaan maar laat ik het bij deze twee maar houden.

Om echter terug te komen op de hoofdreden van deze post : meneer Erik Duval : u bent een sexy man en vermoedelijk zal uw charme in ware Sean Connery-stijl rechtevenredig met de jaren stijgen. Dat mag wel eens gezegd worden. Arne Faes zou dit alleen maar bevestigen.

Geef een reactie

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

