Mijn microcosmos

Eco leven

Posted on: 20 september 2010

Ecologisch leven, soms vraag ik me af of ik daar wel genoeg moeite voor doe.

Ik heb een auto en doe daar een kleine 15.00 km per jaar mee. Voornamelijk woon-werkverkeer. Openbaar vervoer of fiets zijn geen opties wegens te ver/onmogelijke uren. Overnachten op het werk omdat er geen trein terug meer is gaat me wat te ver. Geen goede score op vlak van transport dus. Ik troost me met het feit dat het een klein autootje is dat weinig verbruikt (tot 700 km met een tankje van een goeie 30 liter) en waarvan de CO-uitstoot ook beperkt is.

Het huis : momenteel vliegt de warmte hier letterlijk buiten. Door de kieren langs de voordeur kan ik zien of het goed of slecht weer is. Over de natuurlijke ventilatie kunnen we hier dus niet klagen. Maar dat gaat binnenkort allemaal veranderen : we verbouwen deze stek tot een lage energiewoning. Een onderdak hebben we nu sinds kort al, daar nog 24cm isolatie bij, superisolerend glas, een ruime 10 cm in de vloer en 18cm in de muren : dat zal er al meer op lijken. Vraag me volgend jaar deze tijd nog eens hoe ver we staan met de werken.

Kleren. Er ligt ontzettend weinig biokatoen en aanverwanten in mijn kleerkast. Ik vind al amper kleren die ik leuk vind en als ik me dan moet beperken tot het bio-aanbod dan wordt het helemaal niets. Mijn kleerkast is wel zeer klein én ik zou mijn modebewuste collega’s niet durven zeggen hoe lang ik sommige stukken al heb. 10 jaar is geen uitzondering, sommige stukken halen zelfs makkelijk 15 jaar. Tijdloos en nog niet versleten : geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dat weg te gooien. Schoenen : idem dito. Al regelmatig eens een nieuw zooltje of hakje laten opzetten maar voor de rest nog steeds prima.

En eten, tja veggie is natuurlijk beter voor de natuur en zo. Ik zie dat wel zitten, maar manlief is een verstokte vleeseter. De oplossing die tot nu toe goed werkt : 2 keer vegetarisch per week en anders maximum 100g per persoon per dag. Een groentenquiche met 800g groentjes en 100g hamblokjes is in het kopke van Manlief nog steeds een maaltijd met vlees. Een aardig compromis vind ik.

Hoewel er een hoop mensen stukken beter doen dan wijzelf hier, denk ik dat we nog zo slecht niet bezig zijn. Want als ik even rondkijk naar familie en vrienden, dan zie ik bedroevend weinig mensen die hetzelfde, laat staan beter doen. Nog werk aan de winkel dus zowel hier als elders.

Tags:

Geef een reactie

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

