Mijn microcosmos

Brood

Posted on: 22 september 2010

Het heeft een hele poos geduurd voor ik me aan brood bakken durfde wagen. De bakresultaten van enkele nonkels beloofden niet veel goeds, maar na ontzettend lekkere broodjes gegeten te hebben bij een vriendin ben ik er ook ingevlogen. En wat blijkt ? Brood bakken is fun ! En niet zo moeilijk. Dank u T.

Broodbakmachines zijn aan mij niet besteed; ik vind het veel te leuk om zelf met mijn handen te “brielen” in het deeg. Het recept lijkt wat op het rozijnenbrood van Saar, maar we blijven dan ook met brood bezig. De tip die ik kan geven : koop deftig meel. Na altijd kwaliteitsbloem te hebben gebruikt wou ik nu toch eens weten of het zoveel verschil maakt en ja hoor meel uit de supermarkt geeft een pak mindere resultaten. Ik heb het geprobeerd met het 6 granen mengsel van de Delhaize maar het brood was veel minder lekker en brokkelde veel meer uiteen dan anders. Jammer want de supermarkt is een pak dichterbij.

Ingrediënten:

  • 14 g verse gist
  • 270 ml lauw water
  • een koffielepel suiker
  • 400 g bloem (ik gebruik meestal 6 granen, maar hier krijg je een idee van de vele soorten die er zijn)
  • 1 ei (facultatief, dan wel wat meer bloem toevoegen)
  • 30 g zachte boter of een scheut olie (sommige mensen gebruiken broodverbeteraar maar daar ben ik niet aan)
  • 1 koffielepel zout
  • facultatief : zaadjes, pitten of graantjes naar keuze. Mijn favorieten : zonnebloempitten, pompoenpitten, lijnzaadjes.

Klaarmaken:
Los de gist op in het lauw water met de suiker. Wacht tot het een beetje gaat bruisen. Het zal inderdaad ongeveer een kwartiertje zijn zoals Saar schrijft.
Doe het suiker-gist water bij de bloem net als de boter of de olie en het zout. Zout en gist zijn geen vriendjes dus vermijd direct contact tussen die twee. Als je het met ei maakt is dit het moment om ook dat in de pot te gooien (zonder schaal tenzij je van extreem krokant brokken houdt).
Nu volgt het leukste : het kneden of “brielen” zoals ik het noem. Kneed het deeg tot het niet meer aan de handen kleeft, dat kan wel eventjes duren, ik hou steeds een kommetje extra bloem bij de hand om toe te voegen, anders zit de grote bloemzak binnen de kortste keren onder het deeg. Ook ik kneed een minuut of 10 misschien een kwartier tot 20 minuten. Als je een mooie veerkrachtige bol hebt, dek je het deeg af met een (vochtige) keukenhanddoek en zet het op een vrij warme en tochtvrije plaats. (Op een mooie zomerdag is kamertemperatuur in de keuken voldoende. Als het wat frisser is, kan je het geheel op een lage temperatuur (30°C of zo) in de oven zetten. (Copy van Saar) In de winter gebruiken we geen badkamervuurtje maar wordt de schouw in de living ingepalmd.) Ik laat het minimum 1 uur rijzen alvorens het weer door te kneden, langer kan ook.

Vervolgens slaan we alle lucht uit het deeg door het opnieuw te kneden. Nu is het hét moment om te beslissen hoe je brood er moet uitzien, rond of een blokje. Voor optie a: leg op de bakplaat, optie b : doe in een vorm. Insnijden kan je nu ook al doen. En dan kan je voor 1 tot 2 uur weer iets anders gaan doen want rijstijd bis is aangebroken.

Rijzen gedaan : dan bestrijken we ons broodje met wat water (de koffietruc heb ik nog niet geprobeerd) en plakken we er zaadjes op. Op de foto zie je lijnzaadjes. Tenslotte bakken we het broodje zo’n 30 tot 40 minuten in de oven op 220°C. Hoe weet je of het broodje goed doorbakken is ? Als je met het heft van een mes tegen de onderkant van je brood tikt dan klinkt het een beetje hol.

Geef een reactie

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

