Mijn microcosmos

Monica en de vrouwen

Posted on: 2 mei 2012

De laatste weken is er heel wat geschreven over vrouwen, al dan niet (fulltime) aan het werk.  Ik begrijp de stelling van Monica wel -vrouwen moeten meer werken en mannen minder- ; om en bij de 30 000 echtscheidingen per jaar in België, dat wil zeggen een 60 000 individuen die er alleen voor komen te staan, elk jaar opnieuw. Als je dan weet dat het na een scheiding vooral de vrouw is, die het financieel moeilijk heeft en dat het de vrouw is die een grotere kans heeft om in de armoede terecht te komen, dan lees ik die oproep van Monica als een een oprechte bekommernis. Vrouwen blijven thuis voor de kinderen, gaan halftijds werken, en… zullen later minder pensioen krijgen. Dus gelijk heeft ze die Monica ! En de niet-werkende dames hoeven dat heus niet als een aanval beschouwen.

Ik werk fulltime; omdat ik mijn werk dolgraag doe, maar in mijn achterhoofd speelt ook die financiële factor mee. Door mijn eigen loon ben ik financieel niet afhankelijk van mijn Hubby en dat vind ik een fijn gevoel. Op zich vind ik dat het leven als huisvrouw ook best zijn charmes heeft, ik zou me er zeker in kunnen uitleven. Maar ook al gaat het goed tussen de Hubby en mij en hopen we nog lang samen huizekotje te mogen spelen, je weet nooit wat de toekomst vermag. Ik hoop voor alle vrouwen, die ervoor kiezen om thuis te blijven, dat ze nooit in de echtscheidingsstatistieken belanden. De boodschap van Monica is er een voor een minder kwetsbare positie van de vrouw en als minister van werk promoot ze het werken als middel daartoe, een mooie boodschap vind ik dat.

Onlangs las ik ook deze boeiende tekst over de ma-, di,- do-vrouw. Het spitst zich toe op de situatie in Nederland, maar toch, boeiende lectuur en daarmee staat Elma Drayers boek “Verwende prinsesjes” nu ook op mijn “te lezen” boekenlijstje.

Geef een reactie

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

