Mijn microcosmos

Het openbaar vervoer

Posted on: 1 oktober 2012

Ik hou van het openbaar vervoer, mijn favoriet hierbij is de trein, op de tweede plaats de tram met de bus als hekkensluiter. En toch maak ik er amper gebruik van. Als ik voor het werk eens naar Brussel moet, dan wel, met veel plezier zelfs want me door de ochtendfiles wringen dat zie ik niet zitten. Maar dagdagelijks het openbaar vervoer gebruiken zit er niet in. Voornamelijk uit praktische overwegingen.

Mijn werkgever heeft gebouwen op een stuk of 10 locaties, en ik moet op 3 daarvan aanwezig zijn (niet op hetzelfde moment natuurlijk, we houden ons mooi aan de regels van de quantumfysica).  Sommige verplaatsingen zijn ideaal, als ik op de locatie het dichtstbij werk bijvoorbeeld dan kan ik op 20 minuten op mijn werk staan, heen, met maar 500m te wandelen. Het probleem is de terugweg, waarbij ik de kinderen moet ophalen. Dat lukt dus niet.

Als ik op een wat verdere locatie werk, dan moet ik een beetje voor 7u ’s morgen de bus nemen om dan meer dan een uur onderweg te zijn, dat kilometertje stappen niet inbegrepen. De kinderen naar school of opvang brengen : evenmin inbegrepen. Dat met de kinderen wordt overigens een mission impossible, want de voorschoolse opvang begint pas om 7 uur. Met de auto doe ik er een klein half uurtje over.

Als ik ’s avonds werk, dan geraak ik niet terug thuis : er rijden geen bussen meer deze kant. Het is niet zo dat ik zo ontzettend laat werk, maar de laatste bus vertrek om 19u30. Met de trein ? De laatste trein vertrekt tegen een uur of tien ’s avonds, dus dat lukt, maar dan sta ik in een station, op 10 km van huis. Nog een half uur fietsen om dan tegen 23u thuis te komen zie ik niet zo zitten.

En dan zijn er de drukke weken waarbij ik ’s morgens op plek A werk, ’s middags opplek B en ’s avonds opnieuw op plek A. Met tussendoor ook nog de kinderen brengen en halen. Met auto is het al allemaal op een holletje, zonder auto is dit niet haalbaar.

Op het platteland wonen en het openbaar vervoer; het blijft vaak een moeilijke combinatie.

1 Response to "Het openbaar vervoer"

Ik woon in een deelgemeente, niet op het platteland, maar dus ook niet in een stad. Als ik ’s avonds naar de cinema in de grote stad (meestal Gent) wil, geraak ik, als ik op tijd vertrek, wel nog in de kleinere stad, maar niet meer dat ene stationnetje verder. Gelukkig hou ik wel van een lateavondwandeling zo nu en dan 😉 Hoe dan ook: met kindjes erbij is mobiliteit wel heel wat problematischer.

Geef een reactie

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

