Mijn microcosmos

Lenor parfumelle: niet voor brandweermannen

Posted on: 18 oktober 2012

Om een of andere reden kreeg ik een staaltje Lenor Parfumelle. Ik ben niet vertrouwd met dit soort spul, maar in kleine lettertjes staat er “wasverzachter”, daarmee weet ik al voor welk bakje in de wasmachine dit bestemd is.

Dan lees ik de nog kleinere lettertjes : (letterlijk overgetypt)

WAARSCHUWING : Vloeibare wasverzachter kan de ontvlambaarheid van textiel verhogen. Meer doseren dan aanbevolen kan dit effect verhogen. Gebruik dit product niet:  *Op nachtkleding van kinderen of op kleding die vuurbestendig gemaakt is omdat de vuurbestendigheid kan verlaagd worden  *Op kleding gemaakt van zachte stoffen (zoals fleece, fluweel, badstof).

Waarom het niet op nachtkleding van kinderen mag, maar wel op dagkleding is mij een raadsel. Als het niet oké is voor (nacht)kinderkleertjes, dan kan het voor volwassenen ook niet super zijn.  Zijn er echt mensen die dit spul dagelijks gebruiken ?? Ik veronderstel dat die kleine lettertjes niet gelezen worden want anders durf je dat toch amper in je machine te doen?  Het lezen van de ingrediënten maakt het niet beter :

  • 5-15% kationogene oppervlakteactieve stoffen

Kationogene oppervlakteactieve stoffen zijn toxisch voor waterorganismen. Ze zijn echter gemakkelijk afbreekbaar en worden in een waterzuiveringsinstallatie goed verwijderd. Om deze reden zijn de concentraties in het oppervlaktewater zeer laag.
Gezondheidsrisico’s: Deze stoffen worden veel in wasverzachters gebruikt en blijven dus (deels) op het textiel achter. Tijdens het dragen van de kleding kan de huid dus steeds blootgesteld worden aan deze stoffen. Kationogene oppervlakteactieve stoffen zijn in principe in staat huidvetten en eiwitten in de huid op te lossen. Ze kunnen daardoor ingrijpen in allerlei processen in de huid die door enzymen gekatalyseerd worden, en daardoor irritaties veroorzaken. Uit onderzoek blijkt echter dat alleen de onverdunde oplossing van de wasverzachter werkelijk irriterend is. Allergene eigenschappen zijn niet aangetoond voor de ze stoffen.

Na dit te lezen is een mens direct gerustgesteld natuurlijk. *kuch*

  • Benzisothiazolinone

Benzisothiazolinon wordt hoofdzakelijk ingezet als biocide en fungicide. Verder wordt het gebruikt als conserveermiddel in emulsieve verven (samen met methylisothiazolinon), vernis, lijmen, wasmiddelen en brandstoffen.

Een biocide / fungicide dat aan je kleren blijft plakken en die je huid kan binnendringen. Fantastisch, daar zat ik altijd al op te wachten om bij mijn was te doen.

  • Parfums
  • Limonene

In het laboratorium kan limoneen geëxtraheerd worden uit sinaasappel-schillen d.m.v. eenvoudige stoomdestillatie. Limoneen wordt veel gebruikt als oplosmiddel voor vetten en als verfverwijderaar. Voor sommige stoffen kan het als grondstof dienen. Daarnaast is limoneen een veel gebruikte geur- en smaakstof. D-limoneen heeft een kenmerkende sinaasappelgeur, L-limoneen heeft een citroenachtige geur.

En wat doe ik er nu mee ? Bij het Klein Gevaarlijk Afval deponeren ?

1 Response to "Lenor parfumelle: niet voor brandweermannen"

Wow, ik wist wel dat het ‘erg’ was, maar dat er uitdrukkelijk vermeld staat om het niet te gebruiken op nachtkleding van kinderen … ja, dat zegt genoeg.
Missie: mijn mama nog maar wat proberen overtuigen om dat niet elke keer te gebruiken … 😉 (niet dat ik er direct last van heb, want ze doet mijn was niet, maar ik zit zo in met mijn stiefbroer en -zusjes …)

Geef een reactie

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

