Mijn microcosmos

Havermout in de oven

Posted on: 14 november 2012

Via pinterest kwam ik dit recept voor  “oven baked oatmeal” tegen.  De cominatie aardbeien en chocolade zegt me niet zoveel, maar bananen en chocolade, dat vind ik wel een winnende combo. Dus maakte ik een eigen versie. Simpel en je gooit erin wat je zelf lekker vindt, meer moet dat niet zijn. De Angelsaksische medemens gebruikt nogal eens cups als meeteenheid, ik nam een klein kommetje uit de kast en gebruikte dat als “maatje” maar puur op het zicht lukt dat ook prima.

Wat kan je er zoal in zwieren ?

  • 2 kommetjes havermout
  • 1/3 kommetje bruine suiker
  • 1 el zest van een bioappelsien
  • 1 tl kaneel (of speculooskruiden of 5 kruidenpoeder of wat je maar lekker vindt)
  • 1/2 kommetje amandelnoten, grof gehakt (of  iets anders nootachtig
  • 2 bananen
  • 1 zakje chocolade callets Callebaut (puur)
  • 3 kommetjes alpro vanillemelk
  • 3 el gesmolten boter (of zonnebloemolie)

Aan de slag :

Verwarm de oven voor op 180°C.  Snij banaan nummer 1 in schijfjes en leg die in je ovenschaal. Meng de droge ingrediënten in een kom en giet ze bovenop de schijfjes banaan. Snij banaan nummer 2 in schijfjes en leg deze op de havermout/noten mix. Giet de vanillemelk en de gesmolten boter zachtjes in de ovenschaal. Schuif de schaal in de oven, wacht tot Manlief met de kinderen uit bed en aan de ontbijttafel geraakt (= een half uur tot drie kwartier).

Lepel dit op een koude, herfstige zondagmorgen binnen… Instant warmte in het buikje (en niet alleen omdat dit net uit de oven komt).

Dit deed ik er niet bij : 1 tl bakpoeder, 1 ei, 1/2 tl zout, 2 tl vanille extract

Je zou dit ook de avond voordien al kunnen klaarmaken om het dan ’s morgens enkel nog in de oven te schuiven, je zou het ook in de diepvries kunnen stoppen, maar dat heb ik allemaal niet uitgeprobeerd.

Geef een reactie

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

