Mijn microcosmos

Mijn talenten

Posted on: 3 juni 2013

Met de hervorming van het talentsecundair onderwijs in de actualiteit, hoor je regelmatig dingen zeggen zoals “elk kind moet zijn talenten kunnen ontwikkelen”. Eerlijk ? Ik heb een hekel aan dat zinnetje. Al dat gezwets over talenten ontwikkelen heeft me meer dan eens onzeker gemaakt. Want talenten zoals ze over het algemeen beschreven worden, dat heb ik niet echt. In mijn jeugd en jonge jaren gaf dat gepraat over talenten en het ontwikkelen ervan me dan ook het gevoel in niets goed te zijn.

Mijn talen zijn niet slecht, maar een talenknobbel kan je me niet noemen, ik kan meer dan deftig koken, maar een chef ben ik niet, ik kan wel eens een jurkje in elkaar naaien, maar meer ook niet, ik heb een zeer ruime algemene kennis, maar vraag me niet om aan een quiz mee te doen, ik kan met een boormachine aan de slag, maar noem me geen handige Harriet, …. en zo is het met ongeveer alles. Er is niets waar ik met kop en schouders boven uit steek, ik ben in heel veel zaken een beetje goed. Het heeft een poosje geduurd voor ik dat kon appreciëren -met dank aan het “je talenten ontwikkelen” discours- maar nu ben ik heel blij. Ik ben een manusje van alles, ik ben een plantrekker, ik kan heel veel maar niets uitmuntend goed.

En laat dat in het dagelijks leven nu toch wel heel erg handig zijn als je zelf je broeken kan verkorten, als je zelf een schoenkastje in elkaar kan vijzen, als je een aardig mondje Engels of Frans kan spreken, als je met iedereen wel een klapke kan slaan omdat je overal wel iets over weet, als je dagelijks lekkers op je bord kokkerellen. Dus dat van die talenten, ik vind dat ferm overroepen ^_^

Tags:

Geef een reactie

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

