Mijn microcosmos

Diftar

Posted on: 23 september 2013

Ze viel vorige week in de bus, zo’n enveloppe DifTar_kampioenmet een “ruitje”. “Enveloppen mee een ruitse, die zien we nie gèren kommen”, zei mijn grotemoe in den tijd. Want meestal betekende dat een factuur om te betalen, dus ze had wel gelijk, zoals grotemoe’s zo dikwijls gelijk hebben. Ik zag het al voor ik de omslag opendeed : het was er een van de Diftar. Voor wie er nog niet mee is met dat systeem : het restafval gaat in een groene container/vuilnisbak. In onze gemeente komt de vuilniswagen om de twee weken de container legen (als je hem buiten zet natuurlijk) en daarbij wordt gewogen hoeveel afval je meegeeft. O ja, en om de zes maand krijg je een factuur want je betaalt per kilo. Voor de periode januari tot juni betaalden wij … *tromgeroffel en spanning* … het belachelijk lage bedrag van € 9,20.  Wij gaven in totaal 36 kg restafval mee. Ik vind dat ontzettend goed meevallen voor een gezin van vier. Dat is 9 kilo per persoon op een half jaar of omgerekend een anderhalve kilo restafval per persoon, per maand. En we hebben daarvoor niet eens erg ons best moeten doen  : ik ben trots!

2 Reacties to "Diftar"

Zo’n goed systeem! Hier zijn het zakken en wordt er niets gewogen, terwijl ik het net wel interessant zou vinden om te weten hoeveel ik meegeef. Anderzijds zou het voor sommigen misschien net duurder uitkomen en zou het zwerfafvalprobleem nog stijgen? (hier is dat nu al een probleem…)

Voor de meesten komt het inderdaad duurder uit. Ik ga er van uit dat het enerzijds een manier is om geld in het laatje te brengen, maar dat het anderzijds mensen ook zou moeten motiveren om minder afval te produceren.

Geef een reactie

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

