Mijn microcosmos

Namen geven

Posted on: 3 april 2014

De laatste tijd is het wetsvoorstel van minister Turtelboom, dat voorstel in verband met de keuze van de familienamen bij de geboorte, regelmatig op de radio en tv.

Een goede zaak vind ik dat, dat ouders een keuze krijgen in de familienaam van hun boreling. Want het is fundamenteel oneerlijk dat een vrouw haar naam niet zou kunnen/mogen doorgeven.  Waar ik het in het huidig voorstel dan wel moeilijk mee heb, dat is dat de man de facto een vetorecht krijgt als het koppel geen overeenstemming bereikt. Ik vind dit je reinste discriminatie van de moeder, want zij heeft dat vetorecht niet. Foei minister Turtelboom, zo’n ongelijkheid in een wet gieten.

Voor alle koppels die overeenstemming bereiken is deze wet natuurlijk een goede zaak, daarin kan ik me helemaal vinden. Maar overeenstemming vinden, dat is soms moeilijk. Hier ten Huize Zelenka was de zoektocht naar een voornaam die we allebei mooi vonden al een bevalling op zich. Als er dan ook nog een discussie over de familienaam bij was gekomen, dan waren 9 maanden zwangerschap te kort geweest om die horde ook nog te nemen.

Dus standaard een dubbele familienaam (in de Spaanstalige landen lukt dat toch ook ?) en bij uitdrukkelijke vraag van de ouders; een van beide namen. En komen de ouders niet overeen, dan blijft het de standaard dubbele familienaam.  Ik zie echt niet in waarom een wet die voor meer gendergelijkheid moet zorgen, toch weer zou moeten uitdraaien op een de facto dominante positie voor de man.

http://www.radio1.be/hautekiet/dubbele-familienamen-geef-je-mening

Grappige combinaties bij dubbele familienamen. Bron foto : Radio 1

 

Geef een reactie

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

