Mijn microcosmos

Onze tuin

Posted on: 6 juni 2014

Toen we hier nog niet lang woonden :  ik die als een uitzinnig kind begin te roepen : “Kijk, KIJK !!! In onze tuin ! Een groene specht !!!” Manlief die me een beetje meewarig bekijkt.  En daar zat ie dan, mooi in het gras beestjes of zoiets te zoeken. Zo’n mooi beest! Prachtig, en dat zat zomaar op ons gras te zitten. Waaaw. Dat heb ik dus gemist toen we nog in de stad woonden. De seizoenen en de diertjes; ik was zo blij dat ze terug in mijn leven waren. Terwijl ik de specht nog wat aan het bewonderen was, spiedde mijn oog over de tuin : toch geen stoute buurkat die dit prachtbeest als prooi zou willen ?? Gelukkig, geen mini-tijgers in de buurt. Er zijn er nochtans wat hier in de omtrek. Wij hebben ook een kat, maar die blijft binnen dus voor haar zijn de vogeltjes veilig. Als er iemand een goede manier weet om ook buurtkatten uit onze tuin weg te houden, graag tips. Alles hermetisch afsluiten zie ik niet zitten want dan kunnen bijvoorbeeld egeltjes er ook niet meer in. Dit jaar hadden we bijvoorbeeld voor de tweede keer een winterkoninkje dat een nest onder ons overdekt terras maakte. Heel plezant, dat op aan aanvliegen kunnen volgen vanuit de keuken.  dtz_affiche

Tijdens de verbouwingen was de tuin een jungle, een wasteland, maar nu zijn we er weer werk van aan het maken. Ik heb opnieuw een moestuin. Toen ik de kindjes vroeg wat we daarin zouden zaaien en planten was het eerste antwoord van Zoonlief : spruiten ! Ik weet niet hoe hij daar zo direct bijkwam. We eten dat wel eens, hij lust dat ook maar om dat nu als eerste letterlijk uit te roepen ? Zijn tweede suggestie was overigens een druivenboom.  Aardbeienplantjes kreeg ik van een vriendin, de eerste aardbeien zijn al opgepeuzeld. Het is een ras met een goede resistentie en een lekkere smaak maar een iets minder grote opbrengst. De naam ben ik alweer vergeten.  Op de tuindagen in Beervelde kocht in bij de Nieuwe Tuin wat zaden zoals quinoa regenboogmengel, watermeloen golden midget, kleurenmix raapjes, spaghettipompoen, patisson, …  Vooral de kleurenmix zaden spreken me erg aan, dan hoef je geen 5 zakjes te kopen en heb je toch een hoop variatie in de tuin. Ik zaaide ook al erwtjes en suikermais, wortels en afrikaantjes (of zoals wij hier zeggen stinkerkes). De zonnebloemen en de reukerwtjes komen niet uit, die zaadjes zijn nog van voor de verbouwing, misschien ligt het daar aan.  Bij Boerderij De Loods kocht ik 2 soorten tomatenplantjes,  3 soorten paprika’s en nog wat plantgoed.

We zaaiden ook ecogazon en een stuk bloemenweide. Alles groeit en bloeit, ik kijk heel erg uit naar het eten uit eigen tuin.

Geef een reactie

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

